-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15054 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:3

1- ابتدا از امام خميني « رحمه الله عليه» تقليد مي كردم و چند سالي است از حضرت آيه الله سيستاني تقليد مي كنم . آيا اين تقليد جايز است ؟
ج1- اگر مجتهديكه انسان از او تقليد مي كند از دنيا برود حكم بعد فوت او حكم زنده بودنش است. بنابراين اگر او اعلم از مجتهد زنده باشد بايد - با علم به اختلاف در مسائل محل ابتلا و لو اجمالا - بر تقليد او باقي بماند.
و چنانچه مجتهد زنده اعلم از او باشد بايد به مجتهد زنده رجوع كند.
و اگر اعلميتي در ميان آنها معلوم نشود يا مساوي باشند. مخير است عمل خود را با فتواي هر كدام تطبيق نمايد, مگر در موارد علم اجمالي يا قيام حجت اجمالي بر تكليف , مانند موارد اختلاف در قصر و تمام كه بنابر احتياط واجب بايد رعايت هر دو فتوا را بنمايد.
« رساله حضرت آيه الله سيستاني , ص 8 , مسئله 8 »
«خلاصه اگر مجتهد يكه از او تقليد مي كرديد اعلم بوده است و اجب است بقاء بر او»

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.